Ahold heeft in het tweede kwartaal een hogere winst en omzet geboekt dan een jaar eerder. In Nederland wist Albert Heijn zijn marktaandeel uit te breiden. Wel daalde de winstmarge met een half procentpunt als gevolg van investeringen in internetactiviteiten.

Ahold meldde donderdag een omzet van 8,7 miljard euro over het tweede kwartaal. Mede dankzij gunstige wisselkoerseffecten steeg de omzet met 17 procent ten opzichte van een jaar eerder. Zonder valuta-effecten resteerde een groei van 3 procent.

Het onderliggende bedrijfsresultaat verbeterde op die basis met 2 procent tot 331 miljoen euro. De nettowinst steeg met bijna een vijfde naar 195 miljoen euro.

In Nederland lag de omzet bijna 7 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2014. Daarbij profiteerde Albert Heijn naar eigen zeggen van verbeteringen in het assortiment. Klanten deden vaker boodschappen bij Albert Heijn, dat daardoor zijn marktaandeel wist te vergroten. Daarnaast werd de omzet opgevoerd door de ombouw van oude C1000-winkels en de opening van acht nieuwe vestigingen in België.

Groei bij online

Het supermarktbedrijf investeert veel in zijn internetactiviteiten, zowel bij Bol.com als bij Albert Heijn Online. Samen boekten die vorig kwartaal een omzetgroei van 30 procent. Door de investeringen in groei is Bol.com op dit moment niet winstgevend, gaf financieel directeur Jeff Carr aan. Dit verandert voorlopig echter niets aan de plannen van Ahold op dit vlak, stelde hij.

De internetinvesteringen zetten de winstmarge in Nederland onder druk. In het tweede kwartaal zakte de marge met een half procentpunt naar 4,5 procent. Voor heel 2015 wordt ongeveer dezelfde afname voorzien, aldus Carr.

Omzet VS stabiel

In de VS, de grootste markt van Ahold, bleef de omzet stabiel en verbeterde het bedrijfsresultaat met 7 procent. Ahold tracht zijn winkels in de VS aantrekkelijker te maken voor klanten en is tevreden over de vorderingen die daarmee worden geboekt.

Bestuursvoorzitter Dick Boer sprak van een "sterk'' kwartaal. Hij hield vast aan de eerder uitgesproken verwachtingen voor dit jaar. Daarbij wordt gerekend op een vrijwel stabiele kasstroom ten opzichte van 2014.

Overname Delhaize

Ahold maakte in juni bekend de Belgische branchegenoot Delhaize over te willen nemen. Dat proces wordt naar verwachting medio volgend jaar afgerond. Boer meldde geen details over de transactie.

Hij gaf wel aan dat Ahold op koers ligt om de benodigde instemming van toezichthouders te verkrijgen. Met groen licht in Servië is de eerste stap op dat vlak onlangs gezet.

'Sterk kwartaal voor Ahold'

Volgens analisten van Rabobank, ING en KBC heeft Ahold een sterk tweede kwartaal achter de rug. Het onderliggende bedrijfsresultaat (ebit) van Ahold lag met 331 miljoen euro 5 procent hoger dan verwacht, stelde Rabo. Dat resultaat weerspiegelt volgens de bank sterke ontwikkelingen van de verkopen en de marges in Nederland en de Verenigde Staten.

KBC wees op de "solide'' prestaties in de VS. Aangezien Delhaize vergelijkbare resultaten toont op de Amerikaanse markt zal het fusiebedrijf een goede positie krijgen in de VS, aldus de Belgische bank. KBC gaf verder aan dat de kasstroom van Ahold sterk was.

ING wees er op dat de vergelijkbare omzet in alle regio's steeg. Volgens de bank kunnen de resultaten ervoor zorgen dat het vertrouwen in de markt in de combinatie Ahold/Delhaize groeit.

In tegenstelling tot KBC verwacht Theodoor Gilissen niet dat Ahold in de VS aan kracht kan winnen. Het effectenhuis laat weten dat de prijsontwikkeling in het land zeer scherp is door de toename van onlinespelers en Wal-Mart. Theodoor Gilissen hanteert een advies van niet aanbevolen en een koersdoel van 18 euro.

Rabo, ING en KBC handhaafden hun koopadviezen voor het aandeel Ahold. Het supermarktbedrijf stond om 10.55 uur op een koerswinst van 2,1 procent, bij 17,86 euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl